Kembali ke Tanah Leluhur

Urusan orang Yahudi kembali ke tanah mereka dari pengasingan, ternyata bukan kejadian baru-baru ini tok.  Tapi sudah terjadi dari dulu, sudah bolak balik malahan. 

Dan dari jaman dulu, yang namanya orang baru balik ke tanah leluhur, dan ketemu tanah mereka sudah dihuni orang lain, pastinya menimbulkan konflik berkepanjangan.  Bahkan terhadap orang Yahudi yang masih tersisa di tanah tersebut pun timbul konflik juga.  Samaria, yang masih bertahan di sana di masa pengasingan, malah ujungnya kena dikucilkan balik.  Weleh weleh.

Habis searching di wikipedia, menarik juga buat direnungkan :

The Samaritans (Hebrew: Shomronim, Arabic:  as-Saamariyun) are a religious group of the Levant. Religiously, they are the adherents to Samaritanism, a parallel but separate religion to Judaism or any of its historical forms. Based on the Samaritan Torah, Samaritans claim their worship is the true religion of the ancient Israelites prior to the Babylonian Exile, preserved by those who remained in the Land of Israel, as opposed to Judaism, which they assert is a related but altered and amended religion brought back by the exiled returnees.

orang Samaria lagi sembahyang (gambar dari wikipedia)

tapi klaim ini malah mendapat tentangan dari sesama Yahudi yang baru kembali dari pengasingan (mereka diasingkan oleh orang Assiria dan boleh kembali ke tanah mereka di jaman Cyrus – raja Babilonia.  baca lagi tulisan papabonbon ttg Esther sekitar dua tahun yang lalu).

Ancestrally, they claim descent from a group of Israelite inhabitants who have connections to ancient Samaria from the beginning of the Babylonian Exile up to the beginning of the Common Era. The Samaritans, however, derive their name not from this geographical designation, but rather from the Hebrew term (Šāmĕrım), "Keepers [of the Law]". In the Talmud, a central post-exilic religious text of Judaism, their claim of ancestral origin is disputed, and in those texts they are called Kuthim, allegedly from the ancient city of Kutha, geographically located in what is today Iraq. Modern genetics has suggested some truth to both the claims of the Samaritans and Jewish accounts in the Talmud

ini orang Yahudi yang baru balik dari pengasingan dan melihat bekas ibukota mereka luluh lantak, dan tanah mereka sudah dihuni oleh orang lain.

According to the Jewish version of events, when the Judean exile ended in 538 BCE and the exiles began returning home from Babylon, they found their former homeland populated by other people who claimed the land as their own and Jerusalem, their former glorious capital, in ruins.

According to 2 Chronicles 36:22–23, the Persian Emperor Cyrus the Great permitted the return of the exiles to their homeland and ordered the rebuilding of the Temple in Jerusalem (Zion).

yang lucu juga, etnis Pasthun di Afghan dan Pakistan (yg sekarang jadi suku suku Utara yg pegang kendali di Afghan setelah Taliban Era, ternyata punya hubungan sangat dekat dengan tradisi Yahudi. Katanya malah keturunannya.

The Pashtuns are a predominantly Muslim people, native to Afghanistan and Pakistan, who adhere to their pre-Islamic indigenous religious code of honour and culture Pashtunwali. They traditionally claim descent from the Lost Tribes. The Yousafzai (Yusafzai) are a large group of Pashtun tribes. Their name means "Sons of Joseph". There are also similar names in other areas of the region, such as the disputed land of Kashmir. There are a variety of cultural and ethnic similarities between Jews and Pashtuns. A visit by a Western journalist in 2007 revealed that many currently active Pashtun traditions may have parallels with Jewish traditions. The code of Pashtunwali is strikingly similar in content and subject matter to the Mosaic law.

Oh ya, ada berapa orang samaria sekarang ini ? Gak banyak, ternyata tinggal 700 an orang.  Karena sempat ada urusan pemberontakan di jaman duluuuuu banget, dan di jaman kekhalifahan Islam, ternyata mereka sempat dipaksa masuk Islam.  Weleh, yang bener ???

Although historically they were a large community — up to more than a million in late Roman times, then gradually reduced to several tens of thousands up to a few centuries ago — their unprecedented demographic shrinkage has been a result of various historical events, including most notably the bloody repression of the Third Samaritan Revolt (529 CE) against the Byzantine Christian rulers and the mass forced conversion to Islam in the Early Muslim period of Palestine. According to their tally, as of November 1, 2007, there were 712 Samaritans living almost exclusively in two localities, one in Kiryat Luza on Mount Gerizim near the city of Nablus (Shechem) in the Palestinian territories’ West Bank, and the other in the Israeli city of Holon.

NB : btw, curious juga, itu orang orang Samaria yahudi tinggal di Tepi Barat, kan di wilayahnya Muslim, apa mereka kagak dibantai yah ?  *garuk garuk kepala*

baca juga :

http://en.wikipedia.org/wiki/Samaritans

http://en.wikipedia.org/wiki/Ten_Lost_Tribes

4 thoughts on “Kembali ke Tanah Leluhur

  1. Pap,
    kemaren ane dines ke Myanmar.
    Di sono, ternyata ada juga komunitas “Khmer”..

    Yap, khmer yang ntu, kayak di Kamboja.
    rupanya mereka mirip sama kurdistan. Penyebaran etnisnya kemana-mana.
    di sono terpinggirkan, di sana ditindas.

    Jadi ane berkesimpulan, yang salah itu yang bikin garis batas “maya” yang namanya batas wilayah negara.
    🙂

  2. Kayaknya sich ini cenderung masalah negara dan etnis / suku dech… kurang tepat kl dibawa ke ranah agama…

    yg lebih gak tepat dan lucu lg… kl di indonesia org muslim sm org kristen ikut2an musuhan… krn orng kristen di sono tuch cm 2,1% … wekekekek

    • kalo di indonesia, orang islam dan kristen suka saling musuh musuhan, selain ada faktor yg satu import dari jaman majapahit, yang satu import dari jaman walanda, selanjutnya setelah sama sama established, mulai dah konflik konflik jaman di timur tengah ikutan di import juga ke indonesia.

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s